Finance Finanční gramotnost

Inflace – Hodnota peněz z hlediska času – DÍL 1

Finanční gramotnostKdyž máte například 10.000 Kč a ihned je hodláte utrácet, pak jejich kupní sílu oceníte a to velmi snadno. Můžete za ně koupit televizi, dovolenou v Egyptě nebo taky uhradit nájem, natankovat plnou nádrž či nakoupit velkou zásobou potravin. Když se rozhodnete peníze uložit a nechat je v pokladničce třeba rok, budete mít nadále i těch 10.000 Kč v pokladničce. Jenže, koupíte si za ty peníze to, co jste si chtěli koupit třeba dnes? Respektive pořídíte stejný rozsah věcí?

Pořídíte stejně za stejné peníze?

Možné je, že cena televize půjde o něco dolů, takže si budete moci k televizi přikoupit ještě něco malého, nebo vám peníze zůstanou. Je však také možné, že pohonné hmoty, které chcete koupit, budou dražší. A tak samo to může být i s nájmem, s cenou zájezdů a podobně. Stát se tedy může to, že za onu částku 10.000 Kč nakoupíme méně, protože cena bude po roce vyšší.

Kupní síla naší částky hodně závisí na tom, jaká bude cenová úroveň v době, ve které budete peníze používat. Z dlouhodobé zkušenosti víme, že i když se může zdát, že jednotlivé ceny klesají, průměrně ceny postupně mírně rostou. Růst cen pojmenováváme inflace. O té si více řekneme později.

Růst cen

Každé zboží, tedy jeho cena se skládá z nákladu pořízení a taky ze zisku neboli marže prodávajícího. Toto platí pro celý řetězec. Tedy pro suroviny jako obilí, bavlna, uhlí, pro výrobu, chléb, látka, elektřina, plyn nebo teplo, až pro obchodníky. Od nich si zboží kupujeme už my. Všichni v tomto řetězci potřebují mít nějaký ten zisk. Musejí uživit své podnikání či se taky dále rozvíjet. Mezi náklady pořízení řadíme cenu nákupu vstupních materiálů a surovin (i zemědělec má vstupní náklady jako hnojiva, osiva apod). Dále jsou potřebné náklady na pracovní sílu (mzdy a výplata) a na poplatky, které se odvádějí státu. Je logické, že každý by chtěl m

ít co největší zisk. A proto musí svůj výrobek nebo svou službu prodat. A právě tohle je omezující pro stanovení si různě vysoké ceny.

Důvody růstu cen

Proč vlastně ty ceny rostou? Důvodů je hned několik, my si však zmíníme ty nejdůležitější.

  • Na Zemi neustále přibývá lidí. Nacházejí se sice nové zdroje surovin, avšak jsou stále složitěji dobývané. A je to také i dražší. Příklad máme v ropě a v uhlí. Orné půdy je také jen určité a omezené množství. Vyrovnává se to zvyšujícími se cenami výnosů z jednotek plochy. Tyto plochy však vyžadují stále dražší a dražší hnojiva. Větší náklady jsou také na obdělávání půdy a taky na její zavlažování.
  • Zvyšuje se také množství výrobků nebo taky služeb, které se vytvoří za určité období, jako například za hodinu, týden, měsíc a podobně. Tomuto se říká produktivita práce. Výrobní zařízení jsou tak stále složitější a dražší a cena nákladů je vysoká.
  • Lidé chtějí žít stále líp a líp. Chtějí mít více věcí, větší komfort, víc zážitků. Před 100 lety lidé chodili převážně pěšky a jen ten základní nábytek doma. Dnes lidé chtějí mít auto, nejnovější mobil, televizi a podobně. Potřebují proto vydělávat více, aby si všechno pořídili. Chtějí větší plat, za kratší pracovní dobu a za delší dovolenou. Tím se náklady na pracovníka zvyšují.
  • Důvod je i ten, že výše uvedené důvody znamenají růst ceny za dopravu.
  • Všude vídáme neustále reklamy. Těmi nás krmí jak výrobci, tak i obchodníci. Reklama slouží k navýšení prodeje daného výrobku nebo služby. Nicméně i reklama, přestože slouží k vyššímu prodeji, něco stojí a i tato cena se posléze přičte k ceně příslušného zboží nebo služby.

O autorovi

admin

Přidat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..